Notícies · Noticias · News

Una breu crònica del I Seminari Internacional sobre Tapisseria i Arts Tèxtils: primer dia

 
Dijous 16 de setembre a les 09:30 h. es va donar inici oficialment al I Seminari Internacional sobre Tapisseria i Arts Tèxtils. Les primeres activitats van tenir com a seu la facultat de Lletres, a l'edifici del Rectorat de la Universitat de Lleida.
 
El jueves 16 de septiembre a las 9:30h. se dió inicio oficialmente al I Seminario Internacional sobre Tapicería i Artes Textiles. Las primeras actividades tuvieron como sede la facultad de Letras, en el edificio del Rectorado de la Universidad de Lleida.

On Thursday September 16th at 9:30 am officially began the I International Seminar on Tapestry and Textile Arts. First activities took place at the Rectorate building of the University of Lleida.


La presentació del seminari va estar a càrrec del Professor Ximo Company, catedràtic d'Història de l'Art de la Universitat de Lleida i director del grup de Recerca "Art i Cultura d'Època Moderna". El van acompanyar (d'esquerra a dreta en la imatge) la Professora Maria Jose Vilalta, directora del departament d'Història de l'Art i Història Social, la Sra Montse Parra, Regidora de Cultura de l'Ajuntament de Lleida i el Professor Jaume Barrull, vicerector d'Activitats Culturals i Projecció Universitària de la UdL.
 
La presentación del seminario estuvo a cargo del Profesor Ximo Company, catedrático de Historia del Arte de la Universidad de Lleida y director del grupo de Investigación "Art i Cultura d'Època Moderna". Le acompañaron (de izquierda a derecha en la imagen) la Profesora Maria Jose Vilalta, directora del departamento de Historia del Arte e Historia Social; la Sra. Montse Parra, Regidora de Cultura del Ayuntamiento de Lleida y el Profesor Jaume Barrull, Vicerrector de Actividades Culturales y Proyección Universitaria de la UdL.

The seminar was presented by Dr. Ximo Company, Professor of Art History at the University of Lleida and director of the Research Group "Art i Cultura d'Època Moderna". He was accompanied by (from left to right in the picture) Dra. Maria Jose Vilalta, director of the Department of Art History and Social History, Ms. Montse Parra, Culture Councilor of the Lleida City Council and Dr. Jaume Barrull, Vice-rector of Cultural Activities and University Outreach of UdL.



Les ponències van ser iniciades per una veu de gran experiència, la del senyor Antoni Bargalló i Pi, amb "Una visió tecnològica sobre l'art del tapís". Des del peculiar punt de vista de qui ha observat i estudiat els tapissos per realitzar rèpliques d'ells, el Dr. Bargalló va oferir pistes per a una observació idònia d'aquestes complexes peces. Així, va destacar, per exemple, la importància de la llum en l'apreciació de la diferent reflectància de cada material tèxtil o la singularitat que atorguen a la peça els petits errors comesos durant la seva elaboració.
 
Las ponencias propiamente dichas fueron iniciadas por una voz de gran experiencia, la de Don Antoni Bargalló i Pi,  con "Una visió tecnològica sobre l'art del tapís". Desde el peculiar punto de vista de quien ha observado y estudiado los tapices para realizar réplicas de ellos, el Dr. Bargalló ofreció pistas para una observación idónea de estas complejas piezas. Así, destacó, por ejemplo, la importancia de la luz en la apreciación de la distinta reflectancia de cada material textil o la singularidad que otorgan a la pieza los pequeños errores cometidos durante su elaboración.

Conferences were initiated by a voice of great experience, Don Antoni Bargalló i Pi with "Una visió tecnològica sobre l'art del tapís".  From the peculiar point of view of someone who has observed and studied tapestry to make replicas, Dr. Bargalló offered clues to a suitable observation of these complex art pieces. Thus, he mentioned, for example, the importance of light in the assessment of the different reflectance of each textile material or the uniqueness given by small errors made during manufacture.



La següent conferència del dia va estar a càrrec de Maria Mones, conservadora-restauradora de teixits antics en Courtrai, Bèlgica, que va exposar els detalls dels mètodes seguits per a la restauració d'alguns dels tapissos de la col·lecció de la Seu Vella. A la imatge la veiem al costat d'Antonio Sama, conservador de la Real Fábrica de Tapices de Madrid, que va difondre la tasca de la històrica institució en la seva conferència: "La Real Fábrica de Tapices: una institución al servicio del patrimonio cultural". Al moment de la fotografia, tots dos especialistes debaten sobre diferències metodològiques en abordar la restauració de tapissos antics. Núria Gilart, conservadora del Museu de Lleida (a l'esquerra en la imatge) va fer les vegades de presentadora i moderadora del debat.
 
La siguiente conferencia del día estuvo a cargo de María Mones, conservadora-restauradora de tejidos antiguos en Cortrique, Bélgica, quien expuso los pormenores de los métodos seguidos para la restauración de algunos de los tapices de la colección de la Seu Vella. En la imagen la vemos junto a Antonio Sama, conservador de la Real Fábrica de Tapices de Madrid, quien difundió la labor de la histórica institución en su conferencia: "La Real Fábrica de Tapices: una institución al servicio del patrimonio cultural". Al momento de la fotografía, ambos especialistas debaten sobre diferencias metodológicas al abordar la restauración de tapices antiguos. Nuria Gilart, conservadora del Museu de Lleida (a la izquierda en la imagen) hizo las veces de presentadora y moderadora del debate.

The next conference of the day was by Maria Mones, curator and restorer of ancient textiles in Kortrijk, Belgium, who presented the details of the methods for the restoration of some of the tapestries in the Collection of the Seu Vella. In the picture we see her with Antonio Sama, curator of the Real Fábrica de Tapices in Madrid, who had spread the work of the historical institution in his lecture: "La Real Fábrica de Tapices: una institución al servicio del patrimonio cultural". At the moment of the photo, the two experts discuss methodological differences in dealing with the restoration of antique tapestries. Nuria Gilart, curator of the Museu de Lleida (left in picture) served as host and moderator of the debate.



Tot seguit els assistents al seminari es van desplaçar a una altra de les seus de l'esdeveniment, el veí Museu de Lleida: Diocesà i Comarcal, on, després de la benvinguda per part de la seva directora Montserrat Macià, es va dur a terme una instructiva visita a les sales de reserva sota la guia de Núria Gilart, conservadora-restauradora d'aquesta institució.
 
A continuación los asistentes al seminario se desplazaron a otra de las sedes del evento, el vecino Museu de Lleida: diocesà i comarcal, donde, tras la bienvenida por parte de su directora Montserrat Macià, se llevó a cabo una instructiva visita a las salas de reserva bajo la guía de Nuria Gilart, conservadora-restauradora de dicha institución.

Following the seminar attendees moved to another of the venues of the event, the nearby Museu de Lleida: diocesà i comarcal, where, after a welcome by its director Montserrat Macià, an instructive tour was held to the reserve room under the guidance of Nuria Gilart, curator and restorer of that institution.




En hores de la tarda, es va dur a terme una altra il·lustrativa visita, en aquest cas a l'exposició permanent del Museu, sota la guia del Professor Francesc Fité. A la imatge de la dreta veiem un moment especial de la visita, en què, a petició del Dr. Fité, intervé la historiadora de l'art Rosa Martín Ros aportant el seu profund coneixement sobre una de les peces tèxtils exposades.

En horas de la tarde, se llevó a cabo otra ilustrativa visita, en este caso a la exposición permanente del Museu,  bajo la guía del Profesor Francesc Fité. En la imagen de la derecha vemos un momento especial de la visita, en el que, a petición del Dr. Fité, interviene la historiadora del arte Rosa Martín Ros aportando su profundo conocimiento sobre una de las piezas textiles expuestas.

In the afternoon, was carry out another illustrative visit, in this case to the permanent exhibition, under the guidance of Dr. Francesc Fité. In the picture on the right we see a special moment of the visit, when, at the request of Dr. Fité, art historian Rosa Martin Ros took part bringing her deep knowledge of one of the textiles on display.